Om jag skulle behöva support – hur länge ska jag vänta innan ni svarar på min förfrågan?

– Du kan ringa oss på telefon +45 70 55 55 86 måndag – torsdag 10-17, fredag 10-15 och lördag 10-14. Vi har kort svarstid på telefonen – och vi är sällan så upptagna att vi inte kan svara på ditt samtal just nu, men i så fall kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp snarast eller på den tidpunkt du önskar.



Hur levererar ni, hur lång är leveranstiden och vad kostar det?

– En stor del av de program som vi säljer distribueras via ESD – Electronic Software Distribution. Detta innebär att du köper programvaran och därefter laddar ner den via Internet på några minuter. Det är snabbt, enkelt och kostnadseffektivt, dvs. inga fraktkostnader.

– Det fungerar på så sätt att du får ett e-postmeddelande som innehåller en produktnyckel som du ska använda vid aktivering av programvaran, en länk för nedladdning sam en svensk guide med enkel steg-för-steg-installationsguide.

– Vissa kunder vill hellre ha programmet som en traditionell dvd-lösning i stället för ESD. Om du så önskar då skickar vi ett fysiskt paket inkl. produktnyckel för användning vid aktivering av programmet samt en svensk guide med enkel steg-för-steg-installationsguide.

– Vissa programvaruprodukter, t.ex. vårt Windows 7 operativsystem, utom Windows Ultimate, kan levereras som fysisk leverans med DVD installationsmedia och COA-etikett med licensnyckel.

– Fysiska produkter distribueras som paket med PostNord, spårningsinformation och mottagarkvitto, så vi har största möjliga säkerhet för att paketet kommer fram snabbt, säkert och lätt.

– Leveranskostnad för alla paket till Sverige:

Vikt upp till 1 kg: 39 sek
Vikt från 1 kg upp till 5 kg: 49 sek
Vikt från 5 kg upp till 10 kg: 59 sek
Vikt från 10 kg till 20 kg: 99 sek

– Leveranstiden för fysiska produkter är 1-2 dagar, oberoende av leveranssätt.


 

Hur det med ESD? Är det inte bättre med ett “gammaldags” cellofaninpackat programpaket?

– Vi tycker inte nödvändigtvis det. De “gamla” programpaketen med CD/DVD och produktnyckelkort föddes i en tid då det var det enda möjliga sättet att få mjukvaran ut till konsumenten på. Och för många är det en lösning som fortfarande fungerar bra.

– Men i dag finns det bra alternativ. Internetanslutningarna är mycket snabbare, och det har kommit effektivare sätt att göra saker. Idag kan du ladda ner mjukvaran via hemsidor som PcMac.se • PC-MAC Servicecenter Hellerup och därefter själv stå för installationen.

– Den uppenbara fördelen är att du slipper åka till affären, och du kan hämta och installera programvaran när det passar dig, dygnet runt inklusive helger. Man sparar också pengar, eftersom både vi och programvarutillverkaren sparar kostnader för förpackning, transport, lagring och hantering.

– Om du är en av dem som fortfarande föredrar en traditionell DVD lösning då kan vi hantera det. Om du väljer detta alternativ kommer vi att skicka en traditionellt fysiskt paket som du är van vid.



Är det säkert att handla hos PcMac.se?

– Ja absolut, vi följer riktlinjerna i föreningen Dansk Internet Handel (FDIH) och de senaste reglerna i direktivet om konsumenträttigheter av 2014-06-13 om onlinebutikerna informationsplikt, ångerrätt och returnering. Betalning sker säkert med f.ex. Visa, Mastercard eller via faktura.

– Alla kontouppgifter som du anger i samband med köp och användning av kreditkort skickas i krypterad form (SSL) och data kommer aldrig att ges vidare eller användas i ett annat sammanhang.



Vad händer om jag behöver hjälp med installation och aktivering av programmet?

– PC-MAC Servicecenter Hellerup hjälper gärna till med gratis telefonsupport och svar på alla frågor som rör installation och programaktivering.



Finns det någon form av garanti vid köp av programvara hos er?

– Som kund hos PcMac.se • PC-MAC Servicecenter Hellerup. är du omfattad av en installations- och produktaktiveringsgaranti, vilket innebär att du har rätt att ångra ditt köp och returnera programvarulicensen om du inte har lyckats installera och aktivera programmet korrekt inom 30 dagar efter mottagandet. Läs mer om installations- och produktaktiveringsgaranti här.



Hur är det med betalningsavgifter och fraktkostnader? Kan jag räkna med det pris som står vid varan?

– Vi tar inga betalningsavgifter hos PcMac.se • PC-MAC Servicecenter Hellerup.

– Fraktkostnaden visas och beräknas omedelbart så du som köpare kan se det totala priset inklusive leverans med det samma, i stället för i slutet av betalningsprocessen.



Sparar ni min produktnyckel eller ska jag själv ordna det?

– Vi rekommenderar absolut att du ser till att skriva ut, notera eller förvara produktnyckeln på ett säkert ställe där den lätt kan hämtas. Under året säljer vi många programvarulicenser och tyvärr kan vi inte ta ansvar för att arkivera och spara alla enskilda produktnycklar för tid och evighet. Så därför ska du spara din produktnyckel, ta väl hand om den och se till att obehörig inte kan komma åt den.



Kan jag hämta min programvara igen om jag måste återinstalleras den?

Hos PcMac.se • PC-MAC Servicecenter Hellerup.kan du ladda ner samma programvara flera gånger utan extra kostnad. Installationsfilarna för all programvara som har sålt och säljer i nätbutiken finns på vår server i “molnet” varifrån de kan nedladdas. Ett annat alternativ är att lagra installationsprogrammet på extern media, t.ex. på en DVD eller annan digital media, så har du enkel tillgång till det om du någonsin behöver återinstallera det. Instruktioner om hur man bränner en DVD med installationsprogrammet medföljer installationsinstruktionerna.



Kreditkort accepteras via Paypal – hur fungerar det?

– Du kan betala med Visa eller Mastercard. Betalning är 100% gratis.

– Betalning sker via PayPal, som är en enkel och säker betalningsmetod som används av miljontals kunder världen över.

– Betalning sker direkt och helt gratis med kreditkort via Paypal – även om du inte har – eller önskar att få ett PayPal-konto.